BAGAIMANA SESEORANG MENDAPAT DIABETIS?

 


Diabetes adalah keadaan di mana badan, atau tepatnya pankreas, hilang keupayaan untuk menghasilkan insulin, sejenis hormon yang diperlukan untuk mengawal paras gula dalam darah. Semasa kita mengambil makanan, bahan yang dipanggil glukosa masuk melalui aliran darah, dan insulin berperanan untuk memastikan bahawa glukosa dibawa ke bahagian badan yang berlainan, seterusnya menjana tenaga yang kita perlukan. Diabetes sering dianggap sebagai penyakit senyap, sama seperti kanser dan hampir lima daripada sepuluh orang tidak menyedari bahawa mereka menghidap diabetes.


Jadi bagaimana kita mendapat penyakit tersebut? Fakta yang diketahui tentang diabetes ialah ia boleh menjadi penyakit  keturunan, terutamanya jika ahli keluarga mempunyai sejarah diabetes. Obesiti juga merupakan salah satu faktor yang paling biasa, akibat daripada kekurangan senaman dan tahap tekanan darah yang tinggi. Kajian di AS menunjukkan bahawa diabetes juga boleh terjadi apabila seorang ibu melahirkan anak yang beratnya melebihi 4 kilogram.


Terdapat dua jenis diabetes: Diabetes Jenis 1 kebanyakannya menyerang kanak-kanak apabila pankreas benar-benar kehilangan keupayaannya untuk merembeskan insulin. Gejala kencing manis yang biasa termasuk dahaga yang berlebihan, kerap membuang air kecil dan penurunan berat badan yang berterusan walaupun terlalu lapar. Mereka mula bergantung kepada insulin dan kesan buruknya juga mungkin termasuk buta dan amputasi anggota badan tertentu.

Diabetes Jenis 2 adalah lebih biasa daripada Jenis Satu. Gejalanya mungkin termasuk jenis Satu, tetapi kebimbangan utamanya ialah hampir separuh daripada pesakit kencing manis mungkin tidak dapat mengalami gejala sedemikian dan punca diabetes keturunan kepada kanak-kanak. Mereka sering dianggap sebagai tanggungan bukan insulin, di mana rembesan insulin yang berlebihan melalui aliran darah, menyebabkan badan membina daya tahan yang tinggi terhadap bahan kimia. Hasil akhirnya ialah kandungan glukosa darah yang tinggi, yang boleh dirawat dengan senaman yang kerap dan diet protein tinggi kanji dan karbohidrat.


Malangnya, tiada penawar mutlak untuk sebarang jenis diabetes. Satu-satunya cadangan daripada doktor adalah untuk menjaga pemakanan dan mengamalkan gaya hidup sihat bagi memastikan mereka masih akan terus hidup secara normal. Di AS sahaja, hampir 200,000 kematian setiap tahun telah dilaporkan akibat diabetes.


Untuk mengatasi diabetes, adalah penting untuk mengekalkan berat badan dan bersenam secara teratur. Pengambilan alkohol boleh dikawal secara maksimum, lebih baik jika dihentikan sepenuhnya dan merokok akan memberi risiko kemudaratan kesihatan kepada paru-paru pesakit kencing manis. Lawatan berkala ke doktor adalah satu kewajipan mutlak untuk memeriksa dan memastikan paras glukosa darah penghidap diabetis berada pada paras yang sepatutnya. Dorongan keluarga juga boleh melakukan keajaiban bagi mereka yang menghidap diabetes, membantu mereka bahawa sentiasa ada cara untuk mengatasi diabetes tanpa rasa takut kematian. Ia membantu meningkatkan kualiti hidup dalam kalangan ahli keluarga yang menghidap diabetes.

Post a Comment

0 Comments