CARA MENGHALAU LALAT DARI RUMAH

 


Dalam menjaga kebersihan rumah, menghalau lalat adalah satu cabaran yang sering dihadapi. Lalat bukan sahaja mengganggu, tetapi juga boleh menjadi pembawa penyakit yang membahayakan. Dalam blog ini, kita akan meneroka beberapa kaedah santai tetapi efektif untuk mengatasi masalah lalat di rumah, menjadikan persekitaran anda lebih selesa dan sihat tanpa perlu terlalu banyak usaha.

Punca Lalat di Rumah

Jika anda tidak berdepan dengan corak cuaca aneh di Danau Michigan yang membangunkan lalat, kemungkinan besar anda menghadapi masalah makanan atau tumbuhan yang reput, atau air tergenang di atau sekitar rumah anda.

“Meninggalkan makanan terbuka atau tidak membuang sampah dengan betul boleh menjemput lalat rumah,” kata Elizabeth Shields, pengurus operasi Super Cleaning Service Louisville. "Selain itu, air yang tergenang di mangkuk haiwan kesayangan, saluran tersumbat, atau paip bocor adalah perkara yang tidak boleh diterima. Sesuatu yang perlu diperhatikan juga ialah buah-buahan dan sayuran yang sudah masak terlebih dahulu. Bau mereka sangat menyelerakan, bahkan untuk manusia, tetapi untuk lalat rumah, ia seperti perjamuan. Meninggalkan tingkap dan pintu anda tidak ditutup dengan rapat juga merupakan masalah besar."

Jika anda membuat kompos, lalat mungkin tertarik kepada sisa-sisa tersebut. Pinggan kotor di sinki juga boleh menjadi tarikan bagi lalat rumah, begitu juga dengan kelembapan berlebihan di sekitar rumah. Mereka juga boleh terbang masuk dari rumah jiran anda jika mereka menghadapi masalah infestasi.

Cara Menghapuskan Lalat Rumah

Ikuti panduan langkah demi langkah ini untuk menghapuskan lalat rumah.

Langkah 1: Cari punca.

“Cara terbaik adalah pertama-tama menyiasat dari mana asalnya,” kata Delah Gomasi, CEO dan pengarah MaidForYou. "Ia juga boleh berkaitan dengan kualiti tanah di taman, terutamanya jika anda menggunakan najis ternakan. Jika mereka di dapur, ia disebabkan oleh makanan yang rosak."

Langkah 2: Selesaikan masalah tersebut.

Setelah anda menemui punca lalat, membersihkannya adalah tugas yang mudah untuk menghalang mereka datang kembali. “Infestasi lalat tertentu tertumpu pada longkang tertentu atau pokok yang ditanam dalam pasu,” kata Aaron Christensen, pakar kemasan kediaman dan VP Pertumbuhan di Homeaglow. “Alamatkan punca untuk membantu membasmi lalat rumah dengan cepat.”

Langkah 3: Perbaiki sebarang masalah yang mungkin membenarkan lalat berkembang.

Ini bermakna memeriksa semua skrin untuk memastikan mereka utuh dan dalam keadaan baik, membersihkan remah-remah di sekitar rumah, membersihkan air yang tergenang, dan memastikan apa-apa kebocoran dibaiki. Anda juga perlu membersihkan sekeliling rumah anda dan memastikan semua tong sampah (di dalam dan di luar) mempunyai penutup.

Langkah 4: Guna perangkap dan pemukul lalat.

Perangkap lalat, pemukul lalat, atau pemukul elektrik akan menyingkirkan serangga yang tersisa. Letakkan perangkap di mana sahaja anda biasanya melihat lalat, dan simpan pemukul di dekat apabila anda berada di rumah.

Langkah 5: Sebagai langkah terakhir, gunakan bahan kimia.

Anda sepatutnya dapat mencari racun serangga yang diperbuat khas untuk lalat di kedai perkakasan. Jika anda selesa dengan itu, gunakannya.

Penawar Semulajadi untuk Menghapuskan Lalat Rumah

Jika anda ingin menyingkirkan lalat rumah secara semulajadi, Gomasi mencadangkan mengambil taktik dari masa lampau: membuat perangkap lalat DIY dengan botol plastic terpakai. “[Potong] botol plastik separuh,” katanya. “Anda gunakan separuh yang lain terbalik sebagai corong dan tambahkan campuran gula, madu, dan air ke bahagian bawah botol plastik. Menambah cuka epal ke dalam perangkap anda akan menjadikannya lebih berkesan, kerana sebatian cuka menarik lalat.”

Christensen mencadangkan kertas lalat untuk masalah di luar di dek atau dalam, satu penyelesaian yang katanya "berkesan tetapi sangat tidak menarik." Dan untuk pilihan dalam, katanya anda boleh mengelakkan bahan kimia yang keras dengan menggunakan herba yang berbau kuat. “Anda boleh menggunakan pokok lavender atau hanya menyembur minyak lavender ke atas kain dan letakkan di dekat infestasi lalat dalam rumah,” katanya.

Daun selasih, serai, dan eukaliptus adalah pilihan lain yang baik untuk menghalau lalat rumah secara semulajadi. Shields juga menggunakan minyak pati dan herba, termasuk pudina, daun salam, dan sitrus. Anda juga boleh menanamnya di sekitar rumah anda, atau letakkan kulit buah sitrus di mana-mana lalat berkumpul.

Beberapa pilihan lain dari Shields termasuk membuat perangkap cuka epal “dengan mengisi pinggan cetek dengan cuka epal dan beberapa titis sabun pencuci pinggan,” meletakkan biji bawang putih di sekitar rumah atau menghancurkan mereka untuk dicampur dengan air dan menjadi semburan, dan memiliki tablet kamfer dalam mangkuk air dekat mana-mana tingkap atau pintu.


Post a Comment

0 Comments