7 LANGKAH MENULIS “COVER LETTER” YANG EFFEKTIF

 


“COVER LETTER” boleh menjadi penyampai terbaik untuk resume anda. Dengan “COVER LETTER” yang berkesan dan ditulis dengan baik, anda boleh menarik perhatian bakal majikan dengan butiran yang tidak ada dalam resume. Juga, “COVER LETTER” mungkin menjadi sebab resume anda dibaca. Majikan mungkin mengabaikan resume yang tidak disertakan. “COVER LETTER” membuatnya menonjol.

Walau bagaimanapun, untuk “COVER LETTER” berfungsi, ia mesti mengikut peraturan dan memenuhi piawaian tertentu. Di bawah, anda akan menemui petua untuk membantu anda memenuhi piawaian tersebut. Dengan mengikuti cadangan ini, anda boleh menyempurnakan seni yang diperlukan untuk menulis “COVER LETTER”.

 Ambil Masa Anda

“COVER LETTER”  adalah penting untuk proses mencari kerja anda; walau bagaimanapun, ramai yang terlepas pandang atau, lebih teruk, menumpukan semua tenaga untuk resume mereka dan kemudian melemparkan “COVER LETTER” itu sebagai renungan. Ini tidak bijak: Majikan membaca “COVER LETTER”  terlebih dahulu. Adakah anda mahu tanggapan pertama mereka tentang anda menjadi surat yang tidak kemas dan jelas berselerak? Sudah tentu tidak! Anda mahu ia menjadi profesional; jadi, luangkan masa anda. Gunakan masa yang sama untuk pada kedua-dua resume dan “COVER LETTER” ; kedua-duanya penting dan patut mendapat perhatian yang sama.

 


Ringkas

Bakal majikan ingin membaca “COVER LETTER”  anda; mereka bagaimanapun tidak mahu membaca novel. Anda mesti memastikan surat anda ringkas dan tepat—dalam terhad kepada satu halaman, anda mempunyai sedikit ruang untuk bergerak. Gunakan ruang anda dengan bijak. Tawarkan butiran penting dan perlu, perkara yang tidak boleh didapati dalam resume. Anda perlu membuat bakal majikan terkesan dalam masa yang singkat jadi pastikan ia bermakna. Ringkas adalah yang terbaik.

 


Cari Gaya dan Cara Anda

“COVER LETTER”  membolehkan anda mendedahkan keperibadian anda dengan cara yang tidak boleh disambung semula. Walaupun resume tidak bersifat peribadi dan lebih kepada fakta, “COVER LETTER”  boleh digabungkan dengan humor dan gaya. Apabila anda menulis surat anda, cari nada yang mesra, tetapi masih profesional. Buat pembaca ingin berjumpa dengan anda. “COVER LETTER” adalah padangan pertama; jadikan ia satu yang memikat.

 


Permainan Nama

Jika boleh, ajukan surat anda kepada orang yang akan menemu duga anda. Ini akan mencapai dua perkara: 1. Berikan rasa akrab antara anda dan pembaca. 2. Tunjukkan bahawa anda telah membuat kajian terhadap syarikat tersebut. Namun, ingat untuk memastikan ia profesional. Jangan panggil pembaca sebagai "Sarah"; panggil dia “Encik Smith”. Jika tidak mungkin untuk menentukan siapa yang akan menemu bual anda, pastikan tajuk anda lebih terbuka dan umum.

 


Fokus Kepada Bakal Majikan

Jangan mulakan semua ayat anda dengan “Saya”. Ini mencipta surat yang memberi tumpuan kepada diri sendiri. Sebaliknya, cuba mulakan ayat anda dengan "Anda" atau "Pihak Tuan"; ini membolehkan majikan melihat bahawa anda mahu bekerja untuk mereka, bukan diri anda sendiri. Dengan sedikit penyelidikan untuk mengetahui perkara yang dicari oleh syarikat untuk jawatan itu, anda boleh memberi tumpuan kepada keperluan majikan anda. Terangkan apa yang anda boleh lakukan untuk mereka; jangan tanya apa yang mereka boleh tawarkan kepada anda.

 

Originality atau Keaslian

Tunjukkan kepada majikan bahawa anda boleh keluar dari sempadan biasa dan cipta idea anda sendiri. Cuba menjauhkan diri daripada kebiasaan atau format standard dan lihat apa yang paling sesuai untuk anda. Sertakan butiran yang, walaupun mungkin tidak selalu disertakan dalam surat biasa, boleh mempamerkan kekuatan anda.

 


Baca semula dan Edit

Langkah terakhir dalam menulis “COVER LETTER”  ialah membaca dan membaca semula. Semak kesalahan ejaan dan kesalahan tatabahasa. Ketika anda menulis “COVER LETTER”, ianya memberi anda kelebihan berbanding mereka yang tidak menulis, surat yang ditulis dengan buruk akan menjadikan anda kelihatan lebih teruk jika dibandingkan.

7 langkah ini mungkin kelihatan mudah, tetapi ramai orang mengabaikannya; dan ini akan meletakkan diri anda di hadapan pesaing. Ikuti cadangan ini dan buat “COVER LETTER”  yang sempurna.

Post a Comment

0 Comments