APAKAH PERISIAN SUMBER TERBUKA?

 


Perisian Sumber Terbuka (OSS) ialah perisian yang tersedia di bawah lesen khas yang membenarkan semua orang mengakses kod program serta program boleh laku. Ini bermakna sesiapa sahaja boleh mengedit kod program dan oleh itu menyesuaikan perisian untuk keperluan mereka sendiri.

Keupayaan untuk mengakses kod sumber ini dilindungi oleh lesen di mana perisian dikeluarkan. Terdapat banyak lesen Sumber Terbuka, tetapi semuanya mempunyai satu persamaan, ia melindungi hak pengguna perisian untuk mengakses dan mengubah suainya dalam apa jua cara yang mereka inginkan.


Keupayaan untuk mengubah suai aplikasi ini adalah berbeza secara langsung dengan model Perisian Sumber Tertutup. Dalam Sumber Tertutup hanya pencipta aplikasi mempunyai akses kepada kod sumber, dan oleh itu, hanya pencipta boleh mengubah suai aplikasi.

Keupayaan untuk mengubah cara aplikasi Perisian Sumber Terbuka beroperasi adalah penting dalam banyak persekitaran perniagaan. Tiada dua perniagaan yang serupa dan oleh itu tidak mungkin mana-mana satu perisian akan memenuhi keperluan semua bakal pengguna. Tanpa keupayaan untuk mengubah suai perisian mereka, syarikat dihadkan operasinya oleh perisian tersebut.

Walaupun benar bahawa tiada dua perniagaan yang serupa, adalah benar juga bahawa terdapat banyak amalan perniagaan biasa yang berulang di seluruh organisasi. Amalan biasa ini boleh dilaksanakan dengan baik oleh perisian "standard". Amalan selebihnya, yang berbeza daripada pesaing, lazimnya, adalah amalan yang memberi kelebihan kepada perniagaan di pasaran.


Memandangkan amalan bukan standard ini adalah kunci kepada kejayaan organisasi, adalah penting bagi mana-mana penyelesaian perisian yang diterima pakai oleh syarikat juga menyokong proses bukan standard ini. Ia adalah keperluan untuk menyesuaikan perisian kepada keperluan khusus syarikat yang menjadikan Perisian Sumber Terbuka menarik. Memandangkan syarikat mempunyai akses kepada sumber, aplikasi boleh disesuaikan secara bebas untuk memenuhi keperluan unik setiap pengguna.

Siapa Membayar untuk Pembangunan Sumber Terbuka?

Keupayaan untuk menyesuaikan perisian adalah penting untuk membolehkan organisasi terus meningkatkan proses perniagaan mereka, tetapi bagaimanakah syarikat mampu membayar untuk penyesuaian sedemikian?

Salah satu kesan sampingan membenarkan mana-mana pengguna mengakses kod sumber ialah kos untuk memperoleh perisian pada peringkat pertama dikurangkan secara besar-besaran. Dalam kebanyakan kes, kod sumber tersedia tanpa kos. Ini membolehkan pengguna mengalihkan sumber yang biasanya diperuntukkan untuk membayar yuran lesen perisian ke dalam meningkatkan perisian.

Projek Perisian Sumber Terbuka yang berjaya mempunyai komuniti besar pembangun perisian. Kebanyakan pembangun ini bekerja sebagai kontraktor bebas dan boleh digunakan untuk menyesuaikan perisian, sebagai alternatif, jika syarikat mempunyai sumber pembangun dalaman, mereka boleh memanfaatkan kemahiran tersebut untuk melakukan penyesuaian.

 


Adakah ia Benar-benar Berfungsi?

Ini semua kedengaran hebat, tetapi adakah ia benar-benar berkesan? Adakah terdapat Aplikasi Sumber Terbuka yang digunakan di dunia nyata?

Berikut adalah beberapa fakta untuk meyakinkan anda bahawa ia sememangnya berkesan:

  • Kira-kira 70% tapak web disediakan oleh pelayan HTTPD Apache Sumber Terbuka.
  • Dalam tinjauan 2002 didapati lebih 31% UK dan hampir 42% syarikat Jerman menggunakan atau merancang untuk menggunakan OSS.
  • Pada tahun 2001, Debian (Sistem Operasi Sumber Terbuka), mengandungi lebih 55 juta baris kod dan dianggarkan telah menggunakan lebih 14,000 orang tahun dalam masa pembangunan. Itu adalah kos pembangunan sekitar 1.89 Billion Dollar (AS) namun ia masih tersedia tanpa bayaran lesen.

Post a Comment

0 Comments